Standardy Ochrony Małoletnich w Bienek Stomatologia

§ 1

Definicje

  1. Bienek Stomatologia lub podmiot leczniczy – Grzegorz Bienek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Grzegorz Bienek, NIP 6462744488, Czereśniowa 1, 43-100 Tychy, działający jako podmiot leczniczy wpisany do rejestru.
  2. Krzywdzenie małoletniego – każde zachowanie względem małoletniego które stanowi wobec niego czyn zabroniony w tym zaniedbanie, działanie lub zaniechanie, a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, bezpieczeństwa, dóbr osobistych i zakłóceniem jego rozwoju.
  3. Małoletni lub dziecko – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
  4. Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy małoletniego lub osoba sprawująca nad nim faktyczną opiekę w trakcie pobytu w Bienek Stomatologia.
  5. Personel – pracownicy, współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia i pełnionych obowiązków.
  6. Ustawa – ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

§ 2

Zasady ogólne

  1. Celem wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich (dalej Standardy) jest ochrona małoletnich będących pacjentami Bienek Stomatologia przed wszelką formą krzywdzenia małoletniego.
  2. Stomatologia Bienek respektuje prawa małoletnich i przyjmuje politykę zerowej tolerancji dla jakichkolwiek form nadużyć wobec nich.
  3. Personel Stomatologia Bienek został odpowiednio przeszkolony, aby odpowiednio reagować na wszelką formę krzywdzenia dziecka.
  4. Realizacja świadczeń zdrowotnych udzielanych małoletnim i promocja zdrowia nie wymaga korzystania z Internetu, mediów społecznościowych ani komunikatorów internetowych.
  5. Niniejsze Standardy obowiązuje personel mający kontakt z małoletnim pacjentem.

§ 3

Zasady bezpiecznej rekrutacji

  1. Bienek Stomatologia przed zatrudnieniem danej osoby lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z dzieckiem ustala kwalifikacje tej osoby oraz podejmuje działania w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem, zapoznaje ze Standardami i realizuje obowiązki określone w ustawie, w tym m. in.:
  • uzyskuje informacje czy dane tych osób, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
  • wymaga przedłożenia przez te osoby informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
    przestępstw na zasadach określonych w ustawie,
  • odbiera oświadczenia na zasadach określonych w ww. ustawie.
  1. Wydruk z rejestru oraz zaświadczenia/oświadczenia są przechowywane w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej pozostałych osób.
  2. Osoby niespełniające wymagań nie są dopuszczane do pracy wymagającego kontaktu z małoletnimi.
  3. W przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec członka personelu mającego kontakt z małoletnimi postępowania karnego o przestępstwo, którego popełnienie uniemożliwiałoby pracę w kontakcie z małoletnimi, Bienek Stomatologia niezwłocznie odsuwa członka personelu od tego rodzaju działalności.

§ 4

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

  1. Personel posiada odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego opinię i potrzeby.
  3. Każdy członek personelu medycznego w kontakcie z dzieckiem:
  • przedstawia się i mówi, kim jest, jaka jest jego rola w opiece nad małoletnim,
  • komunikuje się z małoletnim w sposób życzliwy i cierpliwy, okazuje empatię w rozmowie dzieckiem i opiekunem, a w razie konieczności korzysta z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje,
  • przekazuje dziecku informacje w sposób dostosowany do jego wieku, przy użyciu prostego języka; informuje o tym, co robi i co się z nim dzieje/będzie dziać; sprawdza, czy dziecko rozumie, co się będzie działo,
  • upewnia się, czy dziecko wie, że może zawsze zadawać pytania członkom personelu,
  • zwraca się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko, respektuje jego tożsamość i ekspresję.
  • w miarę możliwości uwzględnia zgłaszane potrzeby małoletniego pacjenta zapewniające mu dodatkowy komfort korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego (np. trzymanie maskotki w trakcie zabiegu ).
  • pozwala dziecku na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń i bierze je pod uwagę uwzględniając jego wiek, rozwój i możliwości poznawcze, a w przypadku małoletniego powyżej 16 roku życia udziela mu pełnej informacji i pozwala mu współdecydować o leczeniu/wykonywanych zabiegach.
  • szanuje i równo traktuje każde dziecko bez względu ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język,
  • szanuje trudne emocje dziecka związane z pobytem w podmiocie, jego prawo do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
  1. Niedozwolone są wszelkie zachowania, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
  2. Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy krzyku.
  3. Personel medyczny nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także przez opiekunów małoletniego pacjenta.

§ 5

Prawo do prywatności

  1. Personel ma obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności uwzględniając jego wiek i rozwój.
  2. W trakcie świadczenia należy, w miarę możliwości zapewnić, że podczas badania dziecka obecny jest opiekun, chyba że dziecko sobie tego nie życzy.
  3. Podczas czynności pielęgnacyjnych, higienicznych i związanych z ochroną zdrowia kontakt fizyczny z dzieckiem należy ograniczyć do czynności niezbędnych, adekwatnych do wieku i rozwoju dziecka i przeprowadzać je dbając o komfort pacjenta i z poszanowaniem jego godności i intymności. Należy zawsze uprzedzać o swoim działaniu, pytać o zgodę opiekuna dziecka lub samo dziecko.
  4. Kontakt fizyczny z dzieckiem niezwiązany z udzielaniem świadczenia zdrowotnego czy pielęgnacją może odbywać się wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą lub w przypadku stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób,

§ 6

Zasady kontaktów z dzieckiem

  1. Personel powinien kontaktować się z dzieckiem:
  • w celach związanych z udzielaniem świadczeń medycznych,
  • w godzinach pracy,
  • na terenie podmiotu bądź drogą poczty elektronicznej lub telefonicznie lub za pośrednictwem innych służbowych kanałów komunikacji.
  • Członkowi personelu nie wolno:
  1. utrzymywać prywatnych kontaktów z małoletnim,
  2. proponować używek i treści audio-wizualnych nieodpowiednich dla małoletniego,
  3. utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych,
  4. składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji personel – dziecko, dotykać dziecka w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny,
  5. używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag,
  6. stosować jakąkolwiek przemoc wobec dziecka,
  7. celowo prowokować u dziecka wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych;
  8. zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać dziecka, krzyczeć na dziecko.

§7

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji
podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W przypadku, gdy w trakcie wykonywania czynności służbowych członek personelu poweźmie wiedzę o krzywdzeniu dziecka, niezwłocznie podejmuje następujące działania:
  • wzywa osobę zachowującą się w sposób niewłaściwy do zaprzestania takiego zachowania,
  • w miarę możliwości chroni dziecko poprzez izolację od agresora w sytuacji tego wymagającej,
  • powiadamia o zdarzeniu kierownika podmiotu leczniczego lub osobą przez niego wyznaczoną,
  • sporządza notatkę ze zdarzenia.
  1. W oparciu sporządzoną notatkę oraz w zależności od skutków zajścia kierownik podmiotu lub osoba przez niego wyznaczona powiadamia odpowiednie służby ratunkowe i/lub interwencyjne (np. pogotowie, policja, mops). W wyjątkowych sytuacjach, jeśli wymaga tego dobro dziecka zawiadomienia dokonuje członek personelu będący świadkiem zdarzenia.
  2. W przypadku podejrzenia lub krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, opiekun lub małoletni powinien zgłosić ten fakt bezpośrednio kierownikowi podmiotu leczniczego, który podejmuje działania opisane w ust. 1.
  3. W przypadku opisanym w ust. 3 oprócz działań, o których mowa powyżej kierownik podmiotu przeprowadza postępowanie wyjaśniające i w oparciu o poczynione ustalenia podejmuje stosowne kroki, w tym odsunięcie od pracy z dziećmi, jeśli jest to konieczne.
  4. Wszyscy członkowie personelu, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informacje o krzywdzeniu małoletnich lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza informacjami przekazywanymi uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 8

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata i jest dokonywana przez kierownika podmiotu leczniczego.
  2. Kierownik monitoruje realizację Standardów i w razie konieczności dokonuje stosownych zmian w Standardach.

§ 9

Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za stosowanie standardów

  1. Kierownik podmiotu leczniczego sprawuje nadzór nad realizacją obowiązków wynikających ze Standardów i odpowiada za przeszkolenie personelu.
  2. Osoba wyznaczona przez kierownika podmiotu leczniczego:
  • prowadzi wykaz stanowisk pracy uprawnionych do kontaktów z małoletnimi;
  • odbiera od wszystkich ww. osób oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami;
  • odpowiada za przechowywanie i archiwizację dokumentacji, o której mowa w Standardach;
  • prowadzi rejestr zgłoszeń.

§ 10

Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz małoletnim Standardów

  1. Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Bienek Stomatologią są dokumentem ogólnodostępnym.
  2. Wersja papierowa Standardów jest dostępna w rejestracji.
  3. Wersja elektroniczna udostępniana jest na stronie internetowej Bienek Stomatologia.

§ 11

Postanowienia końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów w rejestracji podmiotu leczniczego.
  3. W sprawach nieuregulowanych w Standardach zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.