Standardy Ochrony Małoletnich w Bienek Stomatologia
§ 1
Definicje
- Bienek Stomatologia lub podmiot leczniczy – Grzegorz Bienek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Grzegorz Bienek, NIP 6462744488, Czereśniowa 1, 43-100 Tychy, działający jako podmiot leczniczy wpisany do rejestru.
- Krzywdzenie małoletniego – każde zachowanie względem małoletniego które stanowi wobec niego czyn zabroniony w tym zaniedbanie, działanie lub zaniechanie, a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, bezpieczeństwa, dóbr osobistych i zakłóceniem jego rozwoju.
- Małoletni lub dziecko – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
- Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy małoletniego lub osoba sprawująca nad nim faktyczną opiekę w trakcie pobytu w Bienek Stomatologia.
- Personel – pracownicy, współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia i pełnionych obowiązków.
- Ustawa – ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
§ 2
Zasady ogólne
- Celem wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich (dalej Standardy) jest ochrona małoletnich będących pacjentami Bienek Stomatologia przed wszelką formą krzywdzenia małoletniego.
- Stomatologia Bienek respektuje prawa małoletnich i przyjmuje politykę zerowej tolerancji dla jakichkolwiek form nadużyć wobec nich.
- Personel Stomatologia Bienek został odpowiednio przeszkolony, aby odpowiednio reagować na wszelką formę krzywdzenia dziecka.
- Realizacja świadczeń zdrowotnych udzielanych małoletnim i promocja zdrowia nie wymaga korzystania z Internetu, mediów społecznościowych ani komunikatorów internetowych.
- Niniejsze Standardy obowiązuje personel mający kontakt z małoletnim pacjentem.
§ 3
Zasady bezpiecznej rekrutacji
- Bienek Stomatologia przed zatrudnieniem danej osoby lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z dzieckiem ustala kwalifikacje tej osoby oraz podejmuje działania w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem, zapoznaje ze Standardami i realizuje obowiązki określone w ustawie, w tym m. in.:
- uzyskuje informacje czy dane tych osób, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
- wymaga przedłożenia przez te osoby informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
przestępstw na zasadach określonych w ustawie, - odbiera oświadczenia na zasadach określonych w ww. ustawie.
- Wydruk z rejestru oraz zaświadczenia/oświadczenia są przechowywane w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej pozostałych osób.
- Osoby niespełniające wymagań nie są dopuszczane do pracy wymagającego kontaktu z małoletnimi.
- W przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec członka personelu mającego kontakt z małoletnimi postępowania karnego o przestępstwo, którego popełnienie uniemożliwiałoby pracę w kontakcie z małoletnimi, Bienek Stomatologia niezwłocznie odsuwa członka personelu od tego rodzaju działalności.
§ 4
Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
- Personel posiada odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego opinię i potrzeby.
- Każdy członek personelu medycznego w kontakcie z dzieckiem:
- przedstawia się i mówi, kim jest, jaka jest jego rola w opiece nad małoletnim,
- komunikuje się z małoletnim w sposób życzliwy i cierpliwy, okazuje empatię w rozmowie dzieckiem i opiekunem, a w razie konieczności korzysta z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje,
- przekazuje dziecku informacje w sposób dostosowany do jego wieku, przy użyciu prostego języka; informuje o tym, co robi i co się z nim dzieje/będzie dziać; sprawdza, czy dziecko rozumie, co się będzie działo,
- upewnia się, czy dziecko wie, że może zawsze zadawać pytania członkom personelu,
- zwraca się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko, respektuje jego tożsamość i ekspresję.
- w miarę możliwości uwzględnia zgłaszane potrzeby małoletniego pacjenta zapewniające mu dodatkowy komfort korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego (np. trzymanie maskotki w trakcie zabiegu ).
- pozwala dziecku na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń i bierze je pod uwagę uwzględniając jego wiek, rozwój i możliwości poznawcze, a w przypadku małoletniego powyżej 16 roku życia udziela mu pełnej informacji i pozwala mu współdecydować o leczeniu/wykonywanych zabiegach.
- szanuje i równo traktuje każde dziecko bez względu ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język,
- szanuje trudne emocje dziecka związane z pobytem w podmiocie, jego prawo do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
- Niedozwolone są wszelkie zachowania, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy krzyku.
- Personel medyczny nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także przez opiekunów małoletniego pacjenta.
§ 5
Prawo do prywatności
- Personel ma obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności uwzględniając jego wiek i rozwój.
- W trakcie świadczenia należy, w miarę możliwości zapewnić, że podczas badania dziecka obecny jest opiekun, chyba że dziecko sobie tego nie życzy.
- Podczas czynności pielęgnacyjnych, higienicznych i związanych z ochroną zdrowia kontakt fizyczny z dzieckiem należy ograniczyć do czynności niezbędnych, adekwatnych do wieku i rozwoju dziecka i przeprowadzać je dbając o komfort pacjenta i z poszanowaniem jego godności i intymności. Należy zawsze uprzedzać o swoim działaniu, pytać o zgodę opiekuna dziecka lub samo dziecko.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem niezwiązany z udzielaniem świadczenia zdrowotnego czy pielęgnacją może odbywać się wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą lub w przypadku stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób,
§ 6
Zasady kontaktów z dzieckiem
- Personel powinien kontaktować się z dzieckiem:
- w celach związanych z udzielaniem świadczeń medycznych,
- w godzinach pracy,
- na terenie podmiotu bądź drogą poczty elektronicznej lub telefonicznie lub za pośrednictwem innych służbowych kanałów komunikacji.
- Członkowi personelu nie wolno:
- utrzymywać prywatnych kontaktów z małoletnim,
- proponować używek i treści audio-wizualnych nieodpowiednich dla małoletniego,
- utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych,
- składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji personel – dziecko, dotykać dziecka w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny,
- używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag,
- stosować jakąkolwiek przemoc wobec dziecka,
- celowo prowokować u dziecka wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych;
- zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać dziecka, krzyczeć na dziecko.
§7
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji
podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- W przypadku, gdy w trakcie wykonywania czynności służbowych członek personelu poweźmie wiedzę o krzywdzeniu dziecka, niezwłocznie podejmuje następujące działania:
- wzywa osobę zachowującą się w sposób niewłaściwy do zaprzestania takiego zachowania,
- w miarę możliwości chroni dziecko poprzez izolację od agresora w sytuacji tego wymagającej,
- powiadamia o zdarzeniu kierownika podmiotu leczniczego lub osobą przez niego wyznaczoną,
- sporządza notatkę ze zdarzenia.
- W oparciu sporządzoną notatkę oraz w zależności od skutków zajścia kierownik podmiotu lub osoba przez niego wyznaczona powiadamia odpowiednie służby ratunkowe i/lub interwencyjne (np. pogotowie, policja, mops). W wyjątkowych sytuacjach, jeśli wymaga tego dobro dziecka zawiadomienia dokonuje członek personelu będący świadkiem zdarzenia.
- W przypadku podejrzenia lub krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, opiekun lub małoletni powinien zgłosić ten fakt bezpośrednio kierownikowi podmiotu leczniczego, który podejmuje działania opisane w ust. 1.
- W przypadku opisanym w ust. 3 oprócz działań, o których mowa powyżej kierownik podmiotu przeprowadza postępowanie wyjaśniające i w oparciu o poczynione ustalenia podejmuje stosowne kroki, w tym odsunięcie od pracy z dziećmi, jeśli jest to konieczne.
- Wszyscy członkowie personelu, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informacje o krzywdzeniu małoletnich lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza informacjami przekazywanymi uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 8
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata i jest dokonywana przez kierownika podmiotu leczniczego.
- Kierownik monitoruje realizację Standardów i w razie konieczności dokonuje stosownych zmian w Standardach.
§ 9
Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za stosowanie standardów
- Kierownik podmiotu leczniczego sprawuje nadzór nad realizacją obowiązków wynikających ze Standardów i odpowiada za przeszkolenie personelu.
- Osoba wyznaczona przez kierownika podmiotu leczniczego:
- prowadzi wykaz stanowisk pracy uprawnionych do kontaktów z małoletnimi;
- odbiera od wszystkich ww. osób oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami;
- odpowiada za przechowywanie i archiwizację dokumentacji, o której mowa w Standardach;
- prowadzi rejestr zgłoszeń.
§ 10
Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz małoletnim Standardów
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Bienek Stomatologią są dokumentem ogólnodostępnym.
- Wersja papierowa Standardów jest dostępna w rejestracji.
- Wersja elektroniczna udostępniana jest na stronie internetowej Bienek Stomatologia.
§ 11
Postanowienia końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów w rejestracji podmiotu leczniczego.
- W sprawach nieuregulowanych w Standardach zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.